Home > Graduate > Archives

Archives

게시글 검색
아시아권 비엔날레의 전시기획 전략 연구 : 전 지구화와 지역성을 중심으로
김현주 (curator) 조회수:435 210.121.137.7
2018-05-30 16:00:15

아시아권 비엔날레의 전시기획 전략 연구 : 전 지구화와 지역성을 중심으로
A Study on the Curatorial Strategy of the Biennales in Asia : With a Focus on the issues of Globalization and Locality

김현주 (Kim, Hyun Joo, 동덕여자대학교 대학원)

 

  • 발행기관 : 동덕여자대학교
  • 지도교수 : 양지연
  • 발행년도 : 2014
  • 학위수여년월 : 2014. 2
  • 학위명 : 석사
  • 학과 및 전공 : 일반대학원 큐레이터학과
  • 본문언어 : 한국어
 
 
초록

오늘날의 비엔날레는 국제적인 성격의 대형 전시를 통해서 하나의 성격으로 집약하기 어려운 현대미술의 새로운 경향들을 소개하며, 현대사회의 주목할 만한 이슈와 담론을 다룬다. 1970년대 이후 세계화의 경향으로 전 세계로 확산되면서, 비엔날레는 제3세계를 비롯하여 다양한 국가와 도시에서 앞 다투어 개최되기 시작했다. 이러한 경향은 아시아에서도 예외 없이 일어났다. 동시대에 수많은 비엔날레가 등장하면서 각자의 차별성을 추구하는 태도를 보이게 되었다. 한편, 세계화로 인하여 상대적으로 문화적 우위에 놓인 국가들이 생겨났고, 이에 따른 문화의 동질화에 대한 문제가 부각되면서 정체성과 다양성이 보호되어야 한다는 논의가 활발해졌다. 문화혼성성의 개념과 함께 문화는 다층적이고 복합적으로 인식되고, 따라서 중심과 주변의 경계가 한층 모호하게 되었다. 점차 비서구권에서도 자신의 문화를 알리고자 하는 움직임이 일어났고, 동시에 현대미술에 대한 관심이 고조되면서 이를 드러내는 장치로 비엔날레가 주목받기 시작했다. ‘비엔날레’라는 형식이 갖는 기본적인 성격을 바탕으로 아시아권의 비엔날레들은 지정학적 특성을 통해 차별화하고 있다. 이러한 특성은 개최 국가 및 도시의 역사가 축적해 온 사회·문화의 성격 및 정치적인 목적과 밀접한 관련을 가진다. 전 지구화가 심화되면서 지역성이 새롭게 주목받고 있는 상황에서 아시아를 비롯한 비서구권의 신생 비엔날레는 기존의 비엔날레를 넘어서는 참신한 이슈와 담론의 제시를 요구받고 있다. 이러한 맥락에서 본 논문은 세계화와 지역성의 관점에서 1990년대 이후 창설된 아시아의 주요 비엔날레들의 전시 전략을 분석해보고자 했다. 이를 위해 먼저 현대사회에서 비엔날레가 갖는 특성과 함께 비엔날레의 성격을 만들어 온 주요 비엔날레인 베니스비엔날레와 카셀 도큐멘타를 살펴보았다. 다음으로 비엔날레가 전 세계로 확산된 배경으로서 세계화 담론과 그 현상을 살펴보았다. 세계화의 영향으로 전 세계 문화의 교류가 활발해짐과 동시에 세계를 하나의 단위로 묶으면서 생겨난 문제와 이에 대응하는 다양한 논의들, 이를테면 문화의 동질화, 문화다양성, 문화혼성성 등으로 이어지는 문화의 개념에 대한 변화를 파악하고, 이러한 흐름 속에서 고조된 현대미술에 대한 관심이 비엔날레를 경쟁적으로 설립하게 된 토대가 되었음을 살펴보았다. 마지막으로, 아시아권 비엔날레의 현황을 파악하기 위해 전 세계 주요 비엔날레의 역사와 현황을 검토하여 아시아권 비엔날레의 위치를 파악하고, 세계화와 지역성의 문제를 중심으로 광주비엔날레, 타이베이비엔날레, 싱가포르비엔날레, 그리고 요코하마트리엔날레의 사례를 분석하였다. 위와 같은 분석을 토대로 지역성을 반영한 전시기획에서의 차별화와 국제적 경쟁력 확보에 대한 시사점을 모색하였다. 비엔날레가 전 세계적으로 확산된 현재, 세계 비엔날레의 현황을 진단하고 미래의 방향을 모색하는 시점에서 세계화와 지역성에 초점을 맞추어 아시아권 비엔날레의 차별화 지점에 대해 고찰하고자 하였다.

 
Today’s biennale introduces new trends in contemporary art, which are hard to sum into one trend, through large international exhibitions and deals with discussions and issues in modern society. Since the 1970s, as globalization enabled biennales to spread over the world, various countries and cities including the third world began competitively to host biennales. With a number of biennales introduced, each country and city tries to pursue its own distinctive feature. Meanwhile, there were countries which began to possess cultural edge over other countries due to globalization. As a result, homogeneization has emerged as a problem, resulting in active discussion about protecting cultural identity and diversity. The advent of cultural hybridity has made culture to be recognized in a multilayered and complex manner, so the boundary between center and edge had become blurred. The non-Western world has started to promote their culture, and at the same time, more attention has been paid to contemporary art. Therefore, countries have become in biennale to exhibit their culture. While biennales in Asia maintain the basic characteristics of ‘Biennale’, they also have geopolitical characteristics to distinguish themselves. Those characteristics are closely related to the hosting country or city’s social and cultural background, and political purposes. Considering that new biennales deal with new trends in contemporary art and major social issues, new biennales are required to create new discussion beyond existing ones. When taking into account increases in the number of biennales around the world, the distribution of biennales in Asia is extraordinary. In this context, this paper aims to analyze the curatorial strategy of biennales in Asia after the 1990s. First of all, the characteristics of biennale was studied before looking into Venice Biennale and Kassel Documenta that have built the natures of biennale. Then, globalization issues and phenomenon were studied so as to examine the background of biennale’s being spread over the world. With globalization taking place, countries have actively exchange their culture. As the world has become one, many problems have occurred, resulting in various discussions including homogeneization, cultural diversity, and cultural hybridity, which caused changes in the concept of culture. This paper looked into such problems, discussions and changes in the concept of culture in addition to discovering that the trend to competitively host biennales is based on the growing interest in contemporary art. Finally, the locations of biennale in Asia were surveyed by studying the history and current state of major biennales around the world in order to understand the current state of biennales in Asia. In addition, Gwangju Biennale, Taipei Biennial, Singapore Biennale, Yokohama Triennale were analyzed focusing on the issues of globalization and locality. Based on the analysis above, this paper found implications for differentiating curating strategy with locality reflected, and for ensuring international competitiveness. Now there are various biennales around the world. Therefore, it is required to check the current state of biennales around the world and examine the ways to differentiate biennales in Asia as curating strategy focusing on globalizaion and locality in order to reconsider the future of biennales.
 
 
목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구 목적 1
2. 연구 내용 및 방법 3

Ⅱ. 비엔날레의 전 지구화 현상 6
1. 비엔날레의 개념과 형성 6
1-1. 비엔날레의 개념과 의의 6
1-2. 주요 비엔날레의 등장 9
2. 비엔날레의 확산 16
2-1. 세계화와 미술계 전 지구화 현상의 전개 16
2-2. 비엔날레의 국제적 확산 23

Ⅲ. 아시아권 비엔날레의 전략과 현황 30
1. 아시아권 비엔날레 30
1-1. 아시아권 비엔날레의 현황 30
1-2. 지역성과 아시아권 비엔날레의 정체성 38
2. 아시아권 비엔날레 사례조사 42
2-1. 광주비엔날레 : 광주의 정신을 담아내는 비엔날레 42
(1) 설립 배경 및 목적 42
(2) 정체성을 찾는 과정에서의 광주비엔날레 43
(3) 지속적인 지역성의 반영 53
2-2. 타이베이 비엔날레 : 인간적 규모의 세계화 58
(1) 설립 배경 및 목적 58
(2) 현대미술 탐구를 위한 비엔날레 59
(3) 예술감독 2인 체제를 통한 세계화 + 지역화 65
2-3. 싱가포르 비엔날레 : 다문화 비엔날레 69
(1) 설립 배경 및 목적 69
(2) 식민지 역사에서 비롯된 다문화의 공존 70
(3) ‘싱가포르’를 보여주는 전시장소 74
2-4. 요코하마트리엔날레 : 비엔날레를 통한 창조도시 구축 77
(1) 설립 배경 및 목적 77
(2) 항구도시에서 세계미술을 지향 79
(3) 항구도시의 활용과 관람객과의 소통을 위한 노력 84

Ⅳ. 아시아권 비엔날레의 성과와 한계 87
1. 아시아권 비엔날레의 사례 분석 결과 논의 87
2. 아시아권 비엔날레의 한계 및 지향점 92

Ⅴ. 결론 96


참고문헌 99

ABSTRACT 107

댓글[0]

열기 닫기