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문화다양성 이해와 증진을 위한 박물관의 비교문화 전시 연구
홍경아 (curator) 조회수:322 210.121.137.7
2018-05-30 15:13:56

문화다양성 이해와 증진을 위한 박물관의 비교문화 전시 연구
A Study on Cross-Cultural Exhibitions of Museums for Understanding and Enhancement of Cultural Diversity

홍경아 (문화다양성 이해와 증진을 위한 박물관의 비교문화 전시 연구, 동덕여자대학교 대학원)

 

  • 발행기관 : 동덕여자대학교 대학원
  • 발행년도 : 2012
  • 학위수여년월 : 2012. 2
  • 학위명 : 박사
  • 학과 및 전공 : 일반대학원 큐레이터학과
  • 원문페이지 : ⅸ, 207p.
  • 본문언어 : 한국어

 

초록

현대사회의 다양한 가치는 이념뿐만이 아닌 역사․정치․문화 또는 개인사에 따라서 많은 충돌을 야기하고 있으며 이것은 다문화사회라는 사안을 통해서 새로운 방향을 찾기 위한 문제제기를 하고 있다. 다민족 국가에서는 이미 오래전부터 문화예술을 사회적 소통의 방법으로 활용하고 있으며 이러한 정책들은 단기적으로 사회를 통합하려는 수단으로서 보다는 장기적으로 인성과 바람직한 관계 형성을 위한 교육적 접근을 하려는 것이다. 이러한 문화 정책적 활용은 궁극적으로 성숙한 시민을 양성하고자 하는 데 그 목적이 있다. 다문화사회에 대한 개념이 시대와 문화에 따라 변화하고 있음에도 우리 사회가 변함없이 주목하고 있는 것은 다양성․평등․정의에 있기 때문이다. 문화를 바라보는 관점 또한 시대를 지나면서 사회 안에서 단계적으로 변화되어 왔다. 이러한 변화는 문화다양성이라는 개념은 민주적인 권리와 존중에 관련한 사회적 문제들은 물론이고 더불어 발생하는 새로운 의미들을 포함하게 된 것이라 볼 수 있다. 나아가 현대 사회는 급변하는 미디어 세계 속에서 자신의 아이팟 또는 아이튠즈 재생 목록을 만들듯이 문화적 정체성 또한 스스로가 선택하고 수정하며 관리하게 될 것이라 예측하고 있다. 문화적 정체성은 자신이 살고 있는 곳 또는 민족적 개념을 넘어서서 스스로 결정하는 단계에 이르렀으며 더욱 변화해 가고 있다는 것을 의미한다. 예전보다 다양한 문화들을 접하게 되고 또 변화하는 상황에서 사람들은 각기 다른 이해 방식을 가지게 된다. 개인적인 이해와 생각하는 체계는 각자의 삶의 방식에 따라서 다르다. 그러므로 이 때문에 만들어지는 갈등을 해결하는 근본적인 능력이 요구된다. 요컨대 다문화교육은 개개인이 다양한 관점에서 사회적, 정치적, 경제적인 생활들을 경험하고 인식하면서 궁극적으로 사회의 다양한 문화집단들 사이에서 조화로운 삶을 살고자 하는 것이다. 문화다양성 이해 교육은 사회를 바라보는 관점을 제시하고자 하는 철학이며 사람들의 삶에 영향을 주는 실천이다. 그러므로 전 세계가 다문화시대로 접어들며 상호간의 교류가 더욱 긴밀해지는 이 시점에서 문화다양성 이해를 위한 연구는 중요하게 요청되고 있는 사회적 과제이다. 이에 세계의 박물관들 역시 문화정체성에 대한 연구와 활동을 재정립하고있다. 박물관은 공공의 공간이며 정보와 유무형 자원의 저장 공간일 뿐 아니라 해석과 반추, 협상의 공간으로서 사회의 여러 단면들을 반영하는 사회의 거울 기능을 가지고 있다. 이것이 곧 사회 조화를 위한 박물관의 역할인 것이다. 박물관에서의 다문화적인 경험은 관람객이 그들의 문화와 넓은 세계 속에 자리한 자신의 위치를 그들 스스로의 관점에서 확장시키는 것을 의미한다. 사람들이 전시를 통해서 세계를 보는 관점을 다양하게 만들고 궁극적으로는 인내, 열린 마음, 그리고 차이를 인정하는 방법을 기르게 된다. 박물관은 문화다양성에 대한 효율적인 이해를 위해서 사람들이 새로운 관점으로 역사와 문화를 읽어내는데 도움을 주어야 하며, 사회에 관한 다양한 지식을 습득하여 이를 사회 구성원이 쉽게 이해할 수 있도록 전시와 프로그램을 제공해야 한다. 또한 전시와 프로그램을 통해서 얻는 지식은 정적인 것이 아니며 관람자 개인과 만나면서 만들어지고 조망되며 역동적으로 변화해야 하는 것이다. 본 연구에서는 박물관의 문화다양성 이해와 확장에 대한 대안으로 비교문화 전시의 개발과 활성화 방안을 모색하였다. 비교문화적 관점에서 박물관의 전시는 환경과 생활양식 등 사회문화적인 차이로부터 발생된 변화를 문화 또는 예술적인 결과물들로부터 이해하는 것이다. 전시를 통해서 다른 시대, 다른 공간, 다른 문화적 형태를 알고 경험하고 관점을 만드는 것은 대조와 비교에 의해 효과적으로 성취될 수 있다. 비교문화 전시란 사회문화적인 차이로 인해 발생한 변화를 문화 또는 예술적인 결과물들을 통해서 보여주는 것으로, 연계성 있는 각기 다른 문화적 유형을 시대와 역사를 포괄하여 이해하도록 하는 하나의 전시유형이라 정의할 수 있다. 박물관은 문화를 기억하고 저장하는 공간이며 이 문화적 기억은 전시를 통해서 다시금 현재의 삶을 비춰 볼 수 있게 된다. 비교문화 전시는 박물관 이 저장한 문화적 기억들을 전시공간에 펼쳐 놓는 새로운 표현형식이다. 따라서 문화적 기억이 내포한 다양한 맥락의 연계를 위해 문화학의 관점과 비교문화적 관점에서 박물관 전시를 분석하고 발전시킬 필요가 있다. 이 논문에서는 비교문화 전시의 이해와 함께 비교문화 전시의 국내외 주요 사례를 분석하고 실제 전시기획을 통해 우리나라의 다문화정책과 문화기관의 연계 및 지원방안을 제안하고 대안을 모색하였다. 문화다양성 이해를 위한 비교문화 전시는 내용적인 측면에서 비교문화적 설계와 문화 해석적 관점의 스토리 전개가 요구된다. 이 전시는 방법적으로는 국내에서 여러 나라의 다양한 유물을 소장하고 있는 국내 박물관들의 주관으로 전시품을 교류하고 연구하여 정책적 지원을 유도하고 비교문화 전시의 모델을 제시하고자 하였다. 다문화시대의 박물관에 관한 논의들은 각기 다른 부분에서 연구의 성과를 나타내고 있으나 박물관의 전시를 중심으로 사회의 다문화 역량을 높이기 위한 비교전시의 연구와 개발은 본격적으로 이루어지지 못한 상황이다. 본 논문은 박물관 비교전시의 이론적 토대와 전시개발 및 정책적 지원의 틀을 연계하고 제시한다는 의미를 갖는다. 전시를 개발하고 확장하기 위해서는 박물관의 운영적인 면에 있어서의 대내외의 지지를 증대해야 하며 지원이 가능한 부분에서 또는 연계가 가능한 기관들과의 문화적인 연대로 더욱 많은 관람자들의 관심을 만들 수 있어야 한다. 다시 말해서 박물관 전시에서 있어서 변화하고 다양해지는 비교문화 전시의 전략들은 그만큼 박물관으로서의 역할을 각인시켜야 하는 사회적 변화에 따른 요구이기도 한 것이다. 박물관의 비교문화 전시는 문화다양성 이해의 경험을 효과적으로 돕기 위한 실천적 활동이다.

 

The diversity of values in modern society cause a great deal of conflicts not only from an ideological perspective, but also from perspectives in history, politics and culture, as well as in personal history. A multi-cultural society is a concrete example, and it brings about problems to search for new directions. In multi-cultural nations, culture and art have been used for long as a means for social communication. Such policies aim to make an educational approach to formulate good personality and establish desirable human relationship on a long-term basis rather than as a means to integrate society on a short-term basis. People have different modes of understanding as they encounter various cultures and changing situations. The understanding and thinking system of an individual differs according to one's way of life. Therefore, people are equipped with basic abilities to deal with conflicts produced thereof. To sum up, education on diverse culture is to encourage people to experience and perceive social, political and economic life from diverse viewpoints, and in the long run to live in harmony with various cultural groups. Education that helps people understand cultural diversity is a kind of philosophy that provides people with viewpoints to look at society, and a practice to influence people's lives. As the world enters into this multi-cultural era, mutual exchange is becoming closer and more frequent. Therefore, it is a social task to research on how to understand diverse cultures. In line with this, the museums of the world are resetting up the researches and activities of cultural identity. Museums are the public space, and the reservoir of information and the tangible and intangible resources. They are also the space for interpretation, reflection and negotiations, like the mirror of society that reflects every sector of society. It is the role of museums for harmonious society. Multi-cultural experience in the museums is for the visitors to expand their culture and locations in the wide world from their own viewpoints. Through the exhibitions, people will create diverse viewpoints of the world, and in the end, will learn about generosity, open-mindedness and how to admit differences. For the more effective understanding of cultural diversity, museums should help people read culture and history from new perspectives, and provide people with exhibitions and programs to acquire diverse knowledge about society. Knowledge acquired through the exhibitions and programs is not static but dynamic enough to stimulate and influence the individual visitors. This study aims at developing and activating the cross-cultural exhibitions as alternatives for understanding and expanding the cultural diversity. In terms of cross-cultural approach, exhibitions in the museums are to understand, from the cultural and artistic works, changes brought about by socio-cultural differences such as environment and mode of life. To know and experience different times, space, and cultural forms through the exhibitions, and thereby to create viewpoints can be achieved by contrast and comparison. Therefore, cross-cultural exhibitions are to show changes generated by the socio-cultural differences like surroundings and way of life through the artistic and cultural performance. They could be defined as a kind of exhibition type to help understand each cultural type related to one another in terms of period and history. Museums are the space to remember and preserve culture, and such cultural memory helps us reflect on the present life through the exhibition. Cross-cultural exhibition is a new format of expression that displays cultural memories within the museum. Hence, for the liaison of diverse context, it is necessary to analyze and develop exhibitions from the cultural as well as cross-cultural perspective. In this thesis, major instances of cross-cultural exhibitions at home and abroad have been analyzed along with the understanding of cross-cultural exhibitions. Through the actual planning of the exhibitions, it has been proposed that multi-cultural policy should be connected with and supported by cultural organizations. Alternatives have been probed as well. This cross-cultural exhibition for the understanding of diverse culture is needed to be designed from a cultural science and cross-cultural perspective for the connection of diverse context in terms of contents, and to develop stories from the culture interpretative perspective. In methodology, this exhibition will be sponsored by the domestic museums that preserve diverse relics of various countries so that art works can be exchanged and studied. This thesis has attempted to present supporting policies and the models of cross-cultural exhibitions. Discussions and discourses on the museums of the multi-cultural age have been active in various fields; however, studies and development of cross-cultural exhibitions to enhance diverse cultural capabilities in society has not been full-fledged yet. This thesis is meaningful in that it provides theoretical foundation for cross-cultural exhibitions in museums, and presents and connects the frames for exhibition development and supporting policies. In order to develop and expand exhibitions, support for the museums should be increased from the inside and outside in terms of management. Especially in the areas where support is possible, interest and participation in the exhibitions should be strengthened based on the cultural bondage with the possible organizations. In other words, strategies of cross-cultural exhibitions that change and become various in the museum exhibitions are in accordance with the social requirement that role of museums should be emphasized. All in all, cross-cultural exhibitions of museums is a practical activity to help effectively the experience of understanding cultural diversity.

 
 
목차

Ⅰ.서 론 1
1.연구의 필요성과 목적 1
2.연구의 방법 7
3.연구의 내용과 제한점 10
Ⅱ.다문화사회와 문화발전의 근원으로서의 문화다양성 12
1.다문화사회와 문화다양성 개념의 대두 12
1)‘다문화주의’의 전개 12
2)‘상호문화주의’와 ‘문화적 다양성’의 지향 19
2.우리사회의 다문화 현황과 문화다양성 이해의 주요과제 22
1)우리사회의 다문화 과정과 현황 22
2)우리사회의 다문화적 쟁점과 전망 26
3.문화예술기관의 다문화적 연계와 필요성 34
1)문화다양성 논의와 교육적 함의 34
2)공공문화 기반시설의 다문화적 지향과 연계의 방향 41
Ⅲ.문화다양성 이해를 위한 박물관의 역할 52
1.사회 변화에 따른 박물관의 교육적 의미와 역할 52
1)문화다양성 이해교육의 장으로서 박물관의 역할 52
2)박물관의 문화다양성 정책과 실천 과제 61
2.문화자원으로서 박물관의 역량 강화 65
1)문화자원의 다원적 활용 65
2)문화다양성 이해 교육의 강화 70
Ⅳ.문화다양성 시대와 비교문화 전시의 비평적 기능 76
1.비교문화의 장으로서 박물관 전시의 해석적 기능 76
1)문화적 기억과 박물관의 비교문화 전시 76
2)비교문화 전시와 실천적 다문화주의 활동 87
2.비교문화 전시의 사례와 성과 93
1)비교문화 전시의 성장과 지향점: 외국 전시사례 93
2)우리나라 비교문화 전시의 다문화적 성과와 가능성 102
Ⅴ.문화다양성 이해를 위한 비교문화 전시 개발의 실제와 모형: ‘공존: 다문화 이해를 위한 다섯 가지 박물관 생각’전 115
1.문화다양성 이해를 위한 비교문화 전시 개발 115
1)비교문화 전시 설계 및 기획 116
2)스토리텔링 기반 전시모형 124
3)문화 해석적 관점의 전시품 선정 146
2.전시연계 프로그램의 효과적 개발 153
1)전시운영을 위한 프로그램 154
2)전시연계 다문화교육 프로그램 157
3.문화다양성 이해를 위한 비교문화 전시의 모형과 성과 165
1)비교문화 전시기획의 협력 모델 165
2)비교문화 전시의 성과와 한계 168
Ⅵ.문화다양성 이해와 효과적인 비교문화 전시를 위한 제언 171
1.비교문화 전시의 개념과 방법의 확장 171
2.문화다양성 이해와 비교문화 전시를 위한 박물관 네트워킹 구축 180
Ⅶ.결론 186
참 고 문 헌 191
ABSTRACT 204

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