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사립 전문박물관의 관람객 개발을 위한 교육프로그램 연구 : 어린이 체험 프로그램을 중심으로
이주선 (curator) 조회수:246 210.121.137.7
2018-05-30 14:59:15

사립 전문박물관의 관람객 개발을 위한 교육프로그램 연구 : 어린이 체험 프로그램을 중심으로

이주선 (Lee, Ju Sun, 동덕여자대학교 대학원)
 

  • 발행기관 : 동덕여자대학교 대학원
  • 지도교수 : 양지연
  • 발행년도 : 2010
  • 학위수여년월 : 2010. 2
  • 학위명 : 석사
  • 학과 : 일반대학원 큐레이터학과
  • 문언어 : 한국어
 
초록

오늘날 박물관은 유물의 수집·보존·연구·전시를 넘어서 어떻게 관람객들에게 소장품과 전시품들을 정확하고 체계적으로 이해시킬 것인가의 문제를 주요 관심사로 삼고 있다. 최근에는 체험 학습, 통합학습, 찾아가는 박물관 등 각종 프로그램을 개발하여 운영하는 곳도 크게 늘어 그 동안 박물관이 지니고 있던 엄숙하고 정적인 분위기에서 벗어나 재미있고 특별한 경험을 할 수 있는 공간으로 전환하려고 시도하는 곳을 많이 볼 수 있다. 지난 10여 년간 서울지역을 비롯하여 경기에서 제주에 이르기까지 우리가 생각지도 못했던 기발하고 흥미로운 주제의 소규모 개인 박물관이 다양하게 설립되고 있다. 서울지역의 경우 삼청동이나 가회동 일대에 소규모 사립박물관들이 계속 늘어나고 있는데 일정한 테마를 가진 이른바 전문 박물관들이 많다. 서울도심을 중심으로 한 곳 외에도 전국에 다양한 소재의 사립 전문박물관들이 운영되고 있다. 그러나 사립 전문박물관은 수는 늘어나지만 재정적 어려움이 많은 곳이 대부분이다. 게다가 일반인들의 관심과 인지도가 낮아 관람객의 방문이 활발하지 못하기 때문에 당연히 입장료의 수입이 적어 운영의 어려움을 겪고 있다. 박물관의 공공성이라는 측면에서 이들에 대한 공공지원이 있어야 하지만, 박물관 자체에서도 운영의 활성화를 위한 자구책을 마련해야 할 것이다. 본 논문에서는 ‘사립 전문박물관의 관람객 개발을 위한 교육프로그램 연구’ 라는 주제로 어린이 체험교육프로그램 중심으로 연구하고자한다. 관객의 방문이 활발하지 않은 사립 전문박물관에 많은 관객을 끌어들이기 위한 질문으로 교육프로그램을 개발하면 어린이들의 참여도가 높아질 것이라고 생각한다. 또한 체험 교육은 어린이들의 오감을 이용하여 사물의 원리와 내용의 이해, 흥미를 유발할 수 있으며 학습의 동기를 부여 하는데 효과적인 방법이다. 먼저, 연구의 대상은 (사)한국사립박물관 협회에 회원으로 가입되어 있는 서울소재 사립 전문박물관으로서 어린이 체험 프로그램이 방학 외에 학기 중에도 정기적으로 개설되어 있는 박물관으로 제한하였다. 그 결과 ‘가회민화박물관’, ‘떡 박물관’, ‘옹기민속박물관’, ‘짚풀생활사박물관’, ‘초전섬유·퀼트박물관’, ‘한국불교미술박물관’, ‘한상수자수박물관’ 7개의 박물관이 연구 대상으로 선정되었다. 이 박물관들의 운영현황, 재정현황, 교육현황, 전시현황 등을 살펴보고, 본 논문 연구주제에 따른 가설을 확인하고 참여자의 만족도 조사를 위해 각 기관의 교육프로그램에 참여한 어린이의 동반 성인을 대상으로 설문조사를 하였다. 설문조사 결과, 어린이의 박물관 방문에 있어, 교육프로그램 참여 목적이 결정적인 요소로 작용한다는 것을 알 수 있었다. 설문분석을 통해 이 연구의 가설검증 외에, 몇 가지 시사점을 발견할 수 있었다. 첫째, 박물관 교육프로그램의 정보 경로에 있어서 어린이 동반 인들은 주변사람을 통해 방문하는 경우가 제일 많았고, 둘째로 교육프로그램 선택 시 고려사항이나 결정에 있어서 어린이의 의견을 존중하며, 교육을 통하여 다양한 체험을 기대하였다. 셋째, 교육수업 개선사항에 있어서 다양한 교육프로그램을 요구하였으며, 어린이 교육프로그램 참가의 적절한 시기에 대해서는 여름방학을 선호하였다. 넷째는 향후 원하는 프로그램 및 평상시 선호하는 프로그램에 있어서는 이론학습과 만들기 활동을 선호하였다. 설문결과를 통한 가설확인 이외에도 박물관 교육담당자와의 인터뷰를 통해서 교육프로그램의 중요성을 인식하고 확인할 수 있었다. 교육담당자들은 전시 관람객과 교육목적 관람객의 전시관람 태도에 있어서 교육목적이 있는 방문객이 학습 참여율도 높으며, 전시 관람에 관한 만족도가 높다고 답하였다. 이 설문결과와 인터뷰 내용을 바탕으로 박물관의 활성화를 도모하기 위한 어린이 체험 교육프로그램의 운영의 전략과 교육내용에 대해 제안하였다. 교육프로그램 내의 교육활동으로는 ‘놀이’를 통한 활동, 학교교과서와 연계 프로그램, 사후활동으로 활용될 수 있는 ‘활동지’의 개발에 대해 제안하였고, 교육 운영에 필요한 인프라 구축으로서 홍보전략, 인적자원 유치 및 개발, 학교-박물관연계를 위한 협력을 제시하였다. 본 연구는 교육프로그램 개발의 중요성이 커지는 국내·외 박물관의 어린이 교육과 체험을 통한 프로그램의 사례를 살펴봄으로써 이를 토대로 국내 사립 전문박물관 어린이 체험 교육을 통해 관람객을 개발할 수 있는 가능성을 확인하고 프로그램을 개선해 나갈 방향을 모색하는데 기여할 수 있을 것으로 기대해 본다.

 

Today, museums make primary efforts not only to collect, preserve, research and exhibit ancient relics but also to help the audience correctly and systematically understand the exhibits they have possessed. Recently, many museums have developed various programs including hands-on learning, combined learning and touring display, in an effort to erase their impression as a solemn and static place and give an impression as a place where interesting and special things can be experienced. During the last 10 years, diverse styles of small-scaled private museums, which display unexpectedly novel and exciting exhibits, have been established in Seoul, Gyeonggi Province, Jeju Island and other areas. In Seoul, an increasing number of small private museums are set up at Samcheong-dong and Gahoe-dong and many of them are so-called specialized theme museums. Not only in downtown Seoul but also in various place across the country, there are private specialized museums on different themes. Private specialized museums are increasing in number, but most of them are suffering financial difficulties. Their revenue from admission fees is tiny since common people do not have much interest in and high recognition of them and many people do not visit them. The public sector should support such museums because they may be considered a kind of public institution; but, they by themselves should also set up self-support schemes to activate their operation. Entitled "A study on the education programs for audience development of private specialized museums", this study is focused on the museums' hands-on education programs especially for children. Many people will visit the private specialized museums if they are developed education programs attracting more audience and hands-on education programs, which are effective for children to use their five senses to understand and learn the principles and movements of things and be motivated for learning. This study was conducted at the private specialized museums located in Seoul, which were the members of the Korean Private Museums Association and offered hands-on programs for children on a regular basis. After all, the research was made into the seven museums such as ‘the Gahoe museum,’ ‘the Tteok museum,’ ‘the Onggi folk museum,’ ‘the Museum of Korea straw and plants handicraft,’ ‘the Chojun textile and quilt art museum,’ ‘the Museum of Korean Buddhist art’ and ‘the Han sang-soo embroidery museum.’ Questionnaires were distributed to and collected from the people who had attended along with their children the education programs offered by those museums, in order to know the current condition of their operation, finance, education and exhibition; verify the hypotheses of this study; and investigate the degree of satisfaction of the program participants. An analysis of the responses to the questionnaires confirmed the assumption that the children visited the museums mainly to attend their education programs. In addition, the following facts were found. First, most adults visiting the museums along with their children gained the information on the museums' education programs from their neighbors. Second, they selected the programs with the highest priority given to their children's opinions and expected various experiences from the education. Third, for the improvement of learning from the education, they demanded the education programs should be diversified. They preferred that their children would attend the education programs during summer vacation. Finally, they hoped that their children would attend the programs in which relevant theories could be learned and moulding activities guided. The importance of the education programs was verified through responses to the questionnaires and interviews with the personnel in charge of the museums' education programs. The personnel told that the audience desiring for their children's education attended learning programs in larger numbers and were more satisfied with the exhibits. Considering what has been mentioned in the above, the present author suggests how to operate hands-on education programs for children and what should be the contents of the programs, with a view to activating the museums. As part of the infrastructure needed for smooth operation of the education programs, it is proposed that advertisement strategies should be set up, programs connecting schools with the museums developed, and specialized manpower cultivated. Also, the education programs should have such activities as can be conducted by means of ‘plays’ and should be connected with school textbooks and an ‘work sheet’ should be developed and used as a post activity of the participating children. This study has investigated into private specialized museums' child education and hands-on programs, the importance of whose development is growing day by day. From the findings of the investigation, the possibility has been also ascertained that more audience will be drawn to domestic private specialized museums when various hands-on education programs for children are developed. Therefore, it is expected that the study will be useful to look for how to improve the programs in the future.

 
목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구목적 1
2. 연구의 범위와 방법 4
Ⅱ. 사립 전문박물관과 어린이 교육을 통한 관람객 개발 6
1. 전문박물관의 형성 6
2. 사립 전문박물관의 운영 실태 10
3. 관람객 개발과 박물관 교육의 역할 28
4. 관람객 개발에 있어서 어린이 박물관 교육의 중요성 34
5. 박물관 체험학습의 개념 및 사례연구 37
Ⅲ. 설문조사의 실증분석 42
1. 조사방법 42
1) 조사의 설계 42
2) 설문지 구성 43
3) 자료처리 방법 45
2. 설문조사 분석결과 45
1) 설문응답자의 인구통계 45
2) 박물관 관람에 대한 일반적 사항 46
3) 자녀의 박물관 관람과 교육프로그램 참여에 관한 사항 56
3. 분석결과의 요약 및 시사점 88
1) 박물관 관람에 대한 일반적 사항 88
2) 자녀의 박물관 관람과 교육프로그램 체험 89
3) 사립 전문박물관 어린이 교육프로그램 개발의 시사점 96
Ⅳ. 사립 전문박물관 어린이 교육프로그램의 개선 방안 99
1. 교육프로그램의 연구 개발 기능 강화 99
1) '놀이'를 통한 교육 99
2) 교과서 연계 콘텐츠 개발 104
2. 교육프로그램 운영 체계화 108
1) 최소비용의 홍보 전략 108
2) 인적자원 유치 및 개발 111
3) 박물관과 학교 연계를 위한 협력 113
Ⅴ. 결론 116
참고문헌 121
부록 1. (사)한국사립박물관협회에 가입된 박물관 현황 126
부록 2. 설문지 130
ABSTRACT 136

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