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시각예술 창작공간 지원정책에 대한 연구
강안나 (curator) 조회수:183 210.121.137.7
2018-05-30 14:50:52

시각예술 창작공간 지원정책에 대한 연구
A Study on the Visual Art Policy for the Artist Residence program

강안나 (Kang, Anna, 동덕여자대학교 대학원)

 

  • 발행기관 : 동덕여자대학교 대학원
  • 발행년도 : 2009
  • 학위수여년월 : 2009. 2
  • 학위명 : 석사
  • 학과 및 전공 : 일반대학원 큐레이터학과
  • 원문페이지 : ⅹ, 177 p.
  • 본문언어 : 한국어
 
초록

본 연구는 예술진흥을 위한 창작여건 개선사업의 일환으로 활발히 진행되고 있는 시각예술 분야의 창작공간 지원정책에 대하여 다루고 있다. 최근 우리나라는 예술의 사회적인 역할과 부가가치에 대한 인식과 기대감으로 국가차원의 예술진흥 노력이 이어지고 있다. 이러한 차원에서 문화예술 자본의 생산주체인 예술인과 창작환경으로서의 작업실, 그리고 이러한 예술인을 집중적으로 육성, 지원할 수 있는 창작스튜디오의 건립에 대한 관심과 심도 있는 논의가 지속되고 있다. 예술인의 창작공간은 예술인의 창작의 조건이자 생존의 기반으로써 매우 중요한 의의를 지닌다. 특히 작업공간의 크기, 배수, 통풍, 채광 등 창작공간의 물리적인 요소와 접근성, 임대료 등 사회경제적인 조건들은 예술인의 창작활동과 건강에 직접적으로 작용하며 삶의 영위와 작품활동의 지속성 확보에 결정적인 영향을 미친다. 그렇기 때문에 예술인의 창작공간과 관련한 정책을 입안하고 사업을 추진함에 있어 창작공간을 바탕으로 실현되는 예술인의 생애와 복지적인 측면을 고려한 다각적인 접근방식이 필요하다. 오늘날의 작업실은 현대미술의 변화에 따라 전통적인 개념으로부터 확장을 거듭하며 다변화되고 있다. 특히 창작공간이 갖는 유기적 특성으로 인해 개별 창작공간은 점차 조직적인 양상을 띠며 집단 창작촌, 예술인 조합 등의 자발적인 예술인 커뮤니티로 발전하고 있다. 이러한 과정에서 이루어지는 다양한 종류의 만남들은 사적인 교류를 넘어 지역, 국가, 세계를 잇는 교두보적인 역할로서 문화발전에 기여하고 있다. 우리나라의 창작공간 지원사업은 90년대 후반 이농현상으로 인한 인구감소와 접근성 등의 지리적인 요인으로 인해 자연 도태된 폐교와 같은 유휴공간 활용사업과 맞물려 시작되게 되었다. 지방정부 차원의 폐교활용 창작스튜디오 조성사업이 활발히 진행되어감에 따라 보다 전문적인 창작스튜디오 건립이 제기되며 2002년과 2004년 2개소의 국립미술창작스튜디오가 새로이 설립되게 되었다. 이후 각 지방자치단체에서도 전문적인 창작스튜디오 건립이 활발히 추진되게 되었다. 그 결과 현재 우리나라에는 국공립 및 사립과 민간단위에서 운영되고 있는 창작공간을 통틀어 약 100여개소의 창작공간이 존재하고 있다. 그러나 이러한 양적 팽창에도 불구하고 아직까지 우리나라의 창작스튜디오는 운영체계와 프로그램이 전문적이지 못하고 그 기능이 물리적인 창작공간 제공에 그치고 있다. 그리고 예술인들의 현실적인 수요 또한 적극적으로 수용하지 못하고 있다. 이러한 문제점이 발생하는 원인으로는 크게 세 가지가 지목되어 왔다. 첫째, 설립계획이 철저하게 이루어지지 않아 발생하는 문제점들이다. 미흡한 설립계획은 창작공간들의 실질적인 운영에 있어 프로그램 운영, 시설 사용, 지역과의 융화, 공간유지에 있어 어려움을 겪게 되는 직접적인 요인이 되고 있다. 둘째, 단기적인 운영으로 인해 발생하는 문제점이다. 우리나라의 창작스튜디오는 주로 체류 중심의 레지던스 프로그램을 표방하며 3개월에서 1년의 단기 입주프로그램을 운영하고 있다. 따라서 창작활동에 있어 연속성을 확보하기 어려워 장기적인 계획 수립이 불가능하다는 단점이 있다. 셋째, 제도적인 문제점이다. 현재 문화예술진흥법상 창작공간과 관련한 법률은 전무하다. 따라서 해당 법률을 필요에 따라 확대하여 적용하여 사용하고 있다. 그러나 향후 창작공간의 양적인 증가와 다양화 그리고 그에 따른 운영 활성화를 모색하기 위해서는 창작공간을 제도적으로 뒷받침할 수 있는 법률 제정이 반드시 필요하다. 또한 현재 우리나라에는 창작공간을 관리할 협의체가 마련되어 있지 않다. 그로인해 전국에 흩어져있는 창작공간들의 효과적인 관리와 기관 간 네트워크 형성이 전혀 이루어지지 않고 있는 점도 문제점으로 지목된다. 창작공간 지원정책으로서 창작스튜디오가 이와 같은 문제점들을 극복하고 실질적인 예술인의 창작여건 개선에 기여하고 장기적인 문화예술진흥에 공헌하기 위해서는 정책의 실 수혜자인 예술인들의 눈높이에서 원인을 파악하여야 한다. 면밀한 조사 연구과정을 통해 실증적인 기초자료를 확보하여 이를 보완하는 것이 필수적이라 할 수 있다. 이를 위하여 본 논문에서는 국립창작스튜디오, 난지미술스튜디오, 청주미술스튜디오, 광주미술스튜디오 등 국공립 창작스튜디오의 전, 현직 입주작가들을 대상으로 <창작공간 수요조사>를 실시하여 작가들이 현재 사용하고 있는 창작공간 현황, 희망하는 작업공간의 조건, 국공립 창작스튜디오에 대한 정책평가 등에 대하여 설문을 진행하였다. 현재 사용하고 있는 창작공간과 희망하는 창작공간에 대한 조사내용을 종합한 결과 예술인들은 전반적으로 원활한 창작활동을 위하여 장기적인 사용이 가능한 넓고 쾌적한 작업환경과 분야별 전문장비를 갖춘 공방과 같은 전문시설에 대한 요구가 매우 높았다. 또한 공간선택에 있어 공간의 크기, 임대료 등 경제적인 부분이 매우 결정적인 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 한편 창작스튜디오와 같은 정책에 있어서는 작가들은 전반적으로 긍정적인 평가를 내렸다. 열악한 국내의 창작공간 지원의 현실에서 공간 무상지원, 작가 간 교류를 통한 네트워크 형성, 프로그램 및 전시기회 획득 등 전반적으로 창작활동에 도움을 주고 있기 때문이다. 하지만 창작스튜디오의 단기적인 프로그램 운영과 전문시설의 부재 등은 문제점으로 지목되었다. 추가로 창작공간의 다양한 유형을 모색하며 정책적으로 도입이 가능한 모델로서 임대스튜디오, 공동작업실, 미술품보관소 등을 제시하고 이에 대한 필요도를 조사하였다. 그 결과 작가들은 대부분 이러한 시설에 대하여 전반적으로 높은 필요성을 느끼고 있었다. 창작공간에 대한 이론적인 연구와 창작공간 지원정책과 창작스튜디오에 대한 현황 분석 그리고 <창작공간 수요조사>의 결과를 종합하여 발전적인 창작공간 지원정책의 해법을 도출해보면 크게 세 가지로 정리할 수 있다. 첫째 공공임대스튜디오, 공동작업장, 미술품 보관소, 아뜰리에 지원센터 등 창작공간 지원유형의 다양성을 모색하는 것이다. 둘째, 현재 운영되고 있는 창작스튜디오의 운영체계를 개선하는 것이다. 이를 위해서는 창작지원 프로그램의 개발과 사용기간의 장기화 그리고 시설적 보완이 반드시 수반되어야 할 것이다. 셋째, 이러한 창작공간들을 뒷받침할 수 있는 제도적 장치 마련으로 관련 법제도의 신설과 창작공간 설치를 권장하기 위한 개발기금 및 세제혜택제도 도입을 제안할 수 있다. 본 연구에서는 창작공간의 기본개념에 대한 고찰, 현재 우리나라의 창작공간 지원정책에 대한 현황진단, 그리고 설문을 통한 실증자료를 바탕으로 창작공간 지원정책이 나아가야할 방향을 제시해 보았다. 이 연구를 통해 창작활성화를 위한 보다 효과적인 창작공간지원정책의 구상과 실현에 기여하고자 한다.

 

This study deals with support policies for spaces for artwork creation in the field of visual arts. These supporting policies are now actively ongoing as part of a project to enhance conditions for artistic creation. Recently in Korea, efforts to promote arts at a national level are being made, focusing onawareness and expectation of its social roles and added value. In this respect, we holdin-depth discussions on the establishment of artist-in-residence studios to intensively nurture artists who are the subjects of cultural and artistic capital, providing studios as a creative environment. As the condition of artistic creation and the basis of their survival, any artistic spaces for creation are of great significance. The physical elements of such spaces such as scale, ventilation, drainage, and lighting, as well associo-economical conditions like accessibility and rental fee have a decisive impact on the continuity of the artists' lives and activities, directly influencing their creation and health. Various approaches considering their lives and welfare based on their studio spaces are required to draw out support policies for and relevant business practices. Today's studios are diversified and the current conventional concept of 'studio' is expanded as contemporary art undergoes rapid changes. Each artist's individual studio becomes more organized and eventually develops into a collective artist village or an artist community. In this process a wide variety of encounters are made and artists contribute to cultural development, assuming the role of a linking bridge between regions, nations, and the world, beyond just their private meetings. Korea's projects for supporting creative spaces began in the late 1990s, along with a project for exploiting idle facilities like closed school buildings, caused by a decrease in population and exodus from rural areas. As Korea's local governments were actively engaged in setting up artist-in-residence studios to make use of such abandoned school buildings, more professional management and establishment of such studios were demanded. At last, two national art studios were newly established in 2002 and 2004 respectively. Since then, each local autonomous entity actively pursued the establishment of more professional artist-in-residence studios. As a result, about 100 public and private creative spaces are now available in Korea. Despite this expansion in quantity, Korea's management system and program for these creative spaces still remain less than professional, and the studios operate as mere physical spaces for artistic creation. The studios are also limited in meeting artists' actual demands. These problems arise mainly due to the following three causes: First, when a plan for establishment is incomplete, a problem arises. An insufficient plan for establishment becomes the immediate cause of difficulties in program management, facility use, harmony with the region, and space maintenance. Second, the running of short-term programs may cause a problem. Most of Korea's creative studios run shot-term artist-in-residence programs from three months to one year. Due to this short period, it is hard for artists to maintain the continuity of their creative activities. Third, there is a systematic problem. As no clauses on the spaces for creation are stipulated in the Culture and Arts Promotion Act, some relevant clauses are broadly interpreted and applied to each case. But it is surely necessary to legislate a law to activate and systematically back up spaces for creation. In Korea no consultative body to comprehensively manage such creative spaces have been organized. Due to this problem, Korea's creative spaces - scattered throughout the nation - cannot be efficiently managed. It is necessary to determine the cause of such problems at the artists' level in order to overcome them, contribute realistically enhancing conditions for artistic creations, and dedicate effort to the long-term promotion of culture and arts. It is also indispensible to obtain actual evidence and fundamental materials to make up for shortcomings in management through the processes of thorough research and investigation. For this purpose, this study conducted a survey of the present situation of the studios now in use, the conditions of a studio the artists would want to use, and appraisal of support policies for creative spaces. This poll, titled A Survey of Demands for Creative Spaces, was conducted for the former and current resident artists of a few national and public artist-in-resident studios, such as National Art Studio in Changdong and Goyang, Nanji Art Studio, Cheongju Art Studio, and Gwangju Art Studio. The survey indicates that those artists have very high demands for spacious, agreeable working conditions and spaces like workshops, facilitated with professional equipment to facilitate their creative activities. Research also concludes that decisive factors for their choice of spaces are the size and rent charged for the studios they will use. These artists as a whole responded positively to support policies for creative spaces. Considering that any support for creative spaces at home and abroad are always insufficient, those studios' support programs help artists maintain their creative activities by offering spaces at free of charge and providing opportunities to form a network among artists and present their works to art shows. The problems pointed out, however, are their short-term programs and lack of professional facilities. In addition, the study presents other types of studios such as rental studios, commonly shared studios, and artwork depositories that can be introduced on a policy basis, exploring the various models of creative spaces. This survey also shows that most of artists have high demands for such facilities. Based on the synthesis of the theoretical studies on creative spaces, support policies for creative spaces, analyses of their present situations, and the results of A Survey of Demands for Creative Spaces, this study draws out a solution for exploring more enhanced support policies for creative spaces. This solution can be largely divided into the following three categories. First, this study explores a wide variety of creative spaces such as rental studios, commonly shared studios, art work depositories, and supporting center for studios. Second, this study examines how to improve the management systems of creative studios now in operation. For this, the development of management programs, long-term resident periods, and facility improvement have to be ensured. Third, this study makes several proposals including the enactment of new relevant laws, the formation of a fund for supporting creative spaces, and offering tax benefits. This study presents the directions Korea's support policies for creative spaces have to go, based on a study on the fundamental concept of creative spaces, a diagnosis of the present situations of creative spaces, and the practical materials obtained through a survey. This study is intended to contribute to the development of Korean culture and arts through the improvement of creative conditions and the conception and achievement of support policies for creative spaces.

 
목차

Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구목적 = 1
2. 연구방법 = 5
Ⅱ. 창작활동지원과 창작공간 = 7
1. 창작활동에 있어 창작공간의 중요성 = 7
2. 창작공간의 분류와 조건 = 12
1) 창작공간의 형태와 기능 = 13
2) 창작공간의 조건 = 22
3. 창작공간 지원정책의 의의 = 27
Ⅲ. 우리나라 창작공간 지원정책 현황과 창작스튜디오 = 32
1. 우리나라의 창작공간 지원정책 = 32
1) 창작공간 지원정책의 역사 = 33
2) 창작공간 관련 법률 및 재정투자 현황 = 36
3) 창작공간 지원정책으로서 창작스튜디오 분포 현황 = 39
4) 창작공간 지원사업 수혜 현황 = 41
2. 우리나라 국공립 창작스튜디오의 유형 = 43
1) 창작스튜디오와 레지던스 프로그램이 혼합된 ‘국립창작스튜디오 = 44
2) 연수 개념의 문화예술진흥원 해외 스튜디오 참가지원 프로그램 = 47
3) 폐교활용 창작스튜디오 창문아트센터 = 49
4) 도시재생을 위한 서울시 문화예술 인프라 확충사업 = 52
3. 우리나라의 창작공간 지원정책의 문제점 = 56
1) 설립 계획의 미흡 = 58
2) 단기적인 프로그램 운영 = 65
3) 협의체 부재 = 67
4) 관련 법률의 부재 = 69
Ⅳ. 창작공간 수요조사 결과 = 72
1. 조사개요 = 72
1) 조사목적 및 내용 = 72
2) 모집단의 범위 및 대상 = 73
3) 통계방법론 = 75
2. 조사결과 = 76
1) 현재사용하고 있는 작업실 현황 = 76
2) 희망하는 작업실의 조건 = 98
3) 국립창작스튜디오 프로그램에 대한 인식 = 110
3. 분석요약 및 시사점 = 122
1) 결과요약 = 122
2) 시사점 = 128
Ⅴ. 창작공간지원정책의 발전방안 = 131
1. 창작공간 유형의 다양화 = 131
1) 공공임대스튜디오 = 131
2) 미술품보관소 = 133
3) 공동작업장 = 135
4) 아뜰리에 지원센터 = 137
2. 창작스튜디오 프로그램 운영체계 개선 = 140
1) 창작지원 프로그램 개발 및 활성화 = 141
2) 입주기간의 장기화 = 142
3) 시설 보완 = 144
3. 지원제도 개선 = 145
1) 창작공간의 법적 지위 마련 = 146
2) 창작공간 설치권장을 위한 지원제도 개발 = 148
Ⅵ. 결론 = 152
참고자료 = 158
부록 = 162
1. 창작공간 수요조사 설문지 = 163
2. 국내 창작스튜디오 권역별 목록 = 170
Abstract = 173

 

 

 

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