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국제 아트페어의 운영 전략 연구
김혜진 (curator) 조회수:201 210.121.137.7
2018-05-30 14:46:26

국제 아트페어의 운영 전략 연구
A Study on the Management Strategy of International Art Fairs

김혜진 (Kim, Hye-jin, 동덕여자대학교 일반대학원)
 

  • 발행기관 : 동덕여자대학교 일반대학원
  • 지도교수 : 양지연
  • 발행년도 : 2008
  • 학위수여년월 : 2008. 8
  • 학위명 : 석사
  • 학과 및 전공 : 일반대학원 큐레이터학과
  • 원문페이지 : vii, 153 p.
  • 본문언어 : 한국어

 

초록

최근 미술시장의 국제화와 온라인 매체의 발달, 그리고 동시대미술품으로 특성화된 시장 환경으로 미술시장의 규모는 급속도로 확장되었다. 특히 2000년 이후 미술품 유통 방식이 다양한 형태로 전개되는 가운데 아트페어는 전 세계의 광범위한 컬렉터와 잠재 구매자, 그리고 창작자인 작가에게 정보와 인적 네트워킹 측면에서 접근성이 높은 시장 경로로 부각되기 시작했다. 딜러의 역량을 인증하는 체제로서 아트페어는 동시대미술과 새로운 예술의 시장의 활성화를 주도하며 미술계에서 영향력을 확대하고 있다. 이렇듯 아트페어가 비엔날레 등의 국제 미술행사나 여타의 미술유통 구조이상으로 동시대 미술계의 주목을 받게 된 데에는, 아트페어 고유의 기능인 판매촉진과 더불어 다각적인 네트워킹과 미술시장에 대한 다양한 학습적 기능이 강화되어 대중적 접근성이 높아진 것을 주된 이유로 생각할 수 있다. 또한 동시대미술 중심으로 시장이 재편되는 상황 속에서 시장 지향적 작품과 뮤지엄 지향적 작품의 간극이 좁아진 점도 원인으로 들 수 있다. 본 논문은 동시대 미술계에서 점점 더 중요한 유통 경로로 부각되고 있는 국제 아트페어의 역할과 운영의 현황을 해외 주요 국제 아트페어의 사례를 통해 분석하고 이들의 특성을 도출함으로써 국제 아트페어의 운영과 지향점에 대한 시사점을 모색하였다. 이를 위해 먼저 미술시장에서 중추적인 역할을 하는 화랑과 아트페어의 가치 형성 구조와 역할을 살펴보고, 최근 미술시장에 영향력을 행사하는 새로운 컬렉터 계층과 아트페어에 출품되는 작품의 경향을 살펴보았다. 다음으로 해외 국제 아트페어의 현황과 운영 방식을 분석하기 위해 거래액과 참가화랑 및 국가의 수 측면에서 국제적으로 주목받고 있는 미국과 유럽의 주요 동시대미술 아트페어들을 사례로 연구하였다. 미국 뉴욕의 아모리 쇼, 플로리다의 아트 바젤 마이애미 비치, 유럽과 미국의 5개 도시에서 열리는 스콥 국제 아트페어, 영국 런던의 프리즈 아트페어, 스위스의 아트 바젤 등 5개 국제 아트페어들을 사례로 기획과 운영의 현황을 행사의 목적, 참가 화랑 선정, 본 행사와 부대행사, 홍보, 외부 지원의 6가지 항목으로 나누어 분석하였다. 연구 결과, 국제 아트페어의 목표 및 성격은 동시대미술의 새로운 경향을 보여주며 아트페어의 형식적 범주를 확장하는데 중점을 두고 있음을 알 수 있었다. 아트페어의 질적 수준을 좌우하는 가장 핵심적인 과정인 참가 화랑 선정과 이를 심사하는 선정위원회의 구성에 있어서도 새로운 시장 개척을 위해 신흥 미술시장의 딜러를 영입하고 미술시장 영역 밖의 다양한 기관이나 단체를 초청하는 형식을 취하고 있다. 무엇보다 판매의 장인 본 행사 외에 부대행사의 비중이 높아지고 있고, 이러한 부대행사의 내용과 형식도 다양해지고 있음이 나타났다. 또한 민간 기업과 공공의 지원, 폭넓은 대중을 대상으로 한 미디어 홍보 등을 통해 아트페어의 외연과 대외적 영향력을 확대해 나가고 있음을 보았다. 이러한 국제 아트페어 현황과 주요 특성을 통해 운영의 시사점을 제시하자면, 먼저 국제 아트페어의 질과 운영에 가장 큰 영향력을 행사하는 선정위원회의 구성에 있어 국제적인 행사의 규모와 각 아트페어의 차별화된 성격을 고려해야 한다는 것이다. 또한 본 행사 뿐 아니라 동시대미술의 흐름을 볼 수 있는 각 부대행사를 위한 별도의 전문위원을 활용함으로써 행사의 전문성을 높이고 동시대미술에 대한 잠재 컬렉터의 접근성 증진과 미술저변 확대를 효과적으로 유도할 수 있다. 즉, 기획력과 전문성의 강화가 국제 아트페어의 역할을 확산하고 강화하는데 필수적이다. 또한 홍보의 방식에서도 아트페어간 교류를 통한 연합 홍보를 행사의 기획 단계부터 고려할 수 있을 것이다. 또한 인터넷과 대중매체를 홍보매체로 적극 활용하는 방안을 모색해야 한다. 마지막으로 아트페어의 영향력과 위상이 높아짐에 따라 증가하는 민간과 공공의 지원에 대해 후원 목적에 부합하는 다양한 혜택을 마련하며 지속적인 연계기반을 구축해 나가야 할 것이다.

 

Recently, the art market has rapidly expanded with its internationalization, the development of online media, and specialized art market environment. Especially since 2000 when market has been diversified, art fairs draw attention as a highly accessible route for art collectors, potential dealers, and artists to obtain information and form a human network. Art fairs as a system to certify a dealer’s ability lead the revitalization of new art markets, expanding their influence on the art world. As such, art fairs are in the focus of more attention than any art events and art market structures, since they have assumed the role of promoting sales, forming diverse networks, intensifying educational functions, and providing easier access to art markets. That is also because the gap between market-oriented and museum-oriented artworks has been narrowed, amid a situation in which the art market is reorganized, based on contemporary art. This dissertation explores references in the management and purpose of international art fairs, analyzing their management, roles, and current situations as a crucial route for circulation in the contemporary art world and defining their features through the case study of diverse art fairs. For that, this thesis sheds light on the value shaping structures and roles of galleries and art fairs, new collector groups recently influencing on the art market, and aspects of the artworks exhibited at such art fairs. This study addresses several cases of main American and European art fairs noted for transactions, participating galleries, and participating countries to analyze the current situation and management methods of overseas international art fairs. Included in such cases are the Amory Show in New York, Art Basel Miami Beach in Florida, Scope International Art Fair held in five cities in Europe and the United States, Frieze Art Fair in London, and Art Basel in Switzerland. The planning and management of such art fairs are analyzed and classified into six categories: purpose, selection of galleries to attend, main exhibitions, collateral events, public relations, and external support. As the result of this study, I come to know that the purposes and characteristics of international art fairs demonstrate new aspects of contemporary art and that such art fairs pursue an extension of their sphere. The quality of an art fair is decided by some most crucial processes, such as the selection of participating galleries and the formation of a selection committee. Art dealers in new art markets and various institutions and groups outside the art markets are invited to tap into new art markets. Above all, supplementary events become gradually more significant and varied in content and form, let alone main occasions as the chapters to sell artworks. I am also aware that the extension of art fairs and their influence on external worlds can be intensified through support from private companies and public sectors and public relations for the general public. We have to consider the scale and distinction of each international art fair in the formation of a selection committee, if to present how to operate art fairs, analyzing the current situation and main features of art fairs. We can also enhance an expertise of each fair, improve access to contemporary art by potential collectors, and expand the pool of art lovers and art collectors by employing committee members for complementary events. The intensification of planning power and expertise is essential for reinvigorating the role of art fairs. Joint publicity through interchanges of art fairs and ways to aggressively exploit the internet and the mass media for publicity can be considered on their initial stage. In closing, as the influence and status of art fairs are elevated, a wide variety of benefits has to be provided for both public and private supports, constructing the basis for a constant connection.

 
 
목차

Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구 목적 및 문제 = 1
2. 연구 내용 및 방법 = 3
Ⅱ. 국제 아트페어의 역할과 동향 = 6
1. 미술시장의 구조와 아트페어 = 6
1) 미술시장의 구조 = 8
2) 화랑과 아트페어의 전개 = 10
2. 아트페어의 기능 및 역할 = 14
1) 판매와 교환의 장 = 14
2) 접근성 증진 = 16
3. 국제 아트페어의 동향 = 19
1) 컬렉터의 다변화 및 국제화 = 19
2) 동시대미술의 거래 확대 = 21
Ⅲ. 국제 아트페어의 운영 사례 분석 = 25
1. 행사의 미션과 전략 = 27
1) 국제 아트페어의 개요 = 27
2) 목표 및 성격 = 32
2. 참가 화랑 선정 = 36
1) 선정위원회 구성 = 37
2) 화랑 선정 = 40
3. 본 행사 구성 = 43
4. 부대행사 기획 = 52
1) 특별전시/ 프로젝트 = 53
2) 교육 프로그램 = 65
3) 복합문화 프로그램 = 71
5. 홍보 = 76
6. 외부 지원 = 87
1) 민간 지원 = 87
2) 공공 지원 = 93
Ⅳ. 국제 아트페어 운영의 특성 및 시사점 = 98
1. 질적 수준 제고를 위한 지속적인 노력 = 98
2. 부대행사의 역할 강화 = 103
3. 동시대미술의 영향력 확대를 촉진하는 아트페어의 역할 = 108
4. 홍보 매체의 다변화 전략 = 112
5. 외부 지원의 확대 = 116
Ⅴ. 결론 = 119
참고문헌 = 123
부록 = 134
ABSTRACT = 151

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