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미술관 운영에서 나타나는 상업화 현상 연구
황경자 (curator) 조회수:200 210.121.137.7
2018-05-30 14:32:48

미술관 운영에서 나타나는 상업화 현상 연구
황경자 (Hwang, Kyung-Ja, 동덕여자대학원 큐레이터학과 큐레이터전공)

 

  • 발행기관 : 동덕여자대학교
  • 발행년도 : 2005
  • 학위수여년월 : 2005. 8
  • 학위명 : 박사
  • 학과 및 전공 : 일반대학원 큐레이터학과
  • 본문언어 : 한국어

 

초록

오늘날 현대 미술관 운영에서 중요한 것은 단지 작품이나 전시만은 아니다. 관람객을 중심으로 하는 다양한 서비스 분야의 확장과 프로그램의 개발이 그에 못지않게 중요하다. 오늘날 많은 미술관들은 대중과의 소통을 더욱 확장시키기 위해 기업의 경영 및 마케팅, 홍보 기법을 적극적으로 도입하고 있다. 그러나 이러한 열의는 때로 미술관의 궁극적인 존재론인 공공성과 충돌할 수밖에 없다. 미술관의 발전적 전략이 공공적 목적의 사회교육이라는 거시적인 전망을 모호하게 만들 잠재적인 위협을 갖게 되는 것이다. 사회교육 기관으로서의 궁극적 의미가 손상되고, 오히려 대중의 현재적 취향에만 부응하려는 태도는 이와 같은 경향이 낳은 역효과 중 하나일 것이다. 최근 미술관 운영체계에서 적극적으로 드러나는 상업화 특성은, 특히 유럽과는 달리 민간자본가들에 의해 설립과 발전이 주도되어 온 미국의 미술관 상황과 문화와 무관하지 않다. 이제 전 세계 대부분의 나라에서 미술관 본연의 비영리성과 등지면서 기업적인 영리추구의 개념과 원리를 적극 수용하는 미술관들은 하등 새로울 것이 없는 일반적인 추세로 간주되고 있는 실정이다. 그리고 이러한 상황은 전시를 비롯한 미술관 프로그램들에 있어 전례 없는 자본집적이라는 새로운 조건을 미술관의 존재기반으로 삼게 하고 있으며, 대중적인 볼거리 위주의 대규모 이벤트 형태로 빠르게 재편시켜나가고 있다. 오늘날 미술관들이 공통적으로 선호하는 운영 전략은 강한 인상과 효과를 줄 수 있는 프로그램을 개발함으로써 불특정 다수인 대중에게 호소하는 것이다. 그리고 이에 부응하는 그것의 실질적 방법들 중 하나가 미술관 건축의 대형화와 스펙터클화이다. 이것은 우선 미술관 내부와의 만남 이전에 그 규모와 기술력과 위엄으로 관람객들에게 보다 ‘현대적’이라는 인상과 ‘성공과 자부심’, 그리고 보다 ‘앞선 문화경험’ 등의 매력적인 인상을 전달하는 데 있어 매우 효과적인 전략임이

 

Today, a key factor in the management of art museums is expansion of scope and development of various programs, with special attention given not only to the artworks but also to the public as the audiences. Art museums increasingly endeavor to transform themselves in ways that foster communication and interaction with the wider public, and even engage large capital investment and marketing strategies to achieve this goal. Such initiatives have occasionally led art museums to forget their ultimate role as an educational institution. In fact, there have been cases where such enterprising art museums have skewed the public in their appreciation of art in order to sustain economic viability. The commercialism embedded in modern art museum management stemmed from the history and culture of American art museums. Unlike in Europe, art museums in the U.S. were mostly founded and fostered by private capital. These institutions are increasingly becoming entrepreneurial and commercial in their management. Most countries now follow this trend in running non-profit art museums, adopting the concept and principles of for-profit management. This creates an environment in which various programs and exhibitions become capital intensive, and as a result, many are designed as large-scale attractions for the wider public. A management strategy often found in art museums is to develop an exhibition or a program that has great public appeal and thus to make a big impression on a large population. Under such strategy museums are competitively enlarging the size of their buildings and renovating them to embrace more spectacular architectural designs. This is an effort to leave a deep imprint on the minds of visitors at their initial interface with the museum. Large and sophisticated constructions designed by famous architects are effective in stimulating and satisfying the public's interest and curiosity. To raise the number of visitors, an important performance indicator, a large number of institutions are investing large sums of money in expanding the size of the building. These renovations are not so much aimed at securing greater display space as at pursuing promotional impact and raising profit. Among various programs launched by art institutions, blockbuster exhibitions are the most prominent examples of commercial strategy and structure. Blockbuster exhibitions not only foster various profit-making activities including ticket sales, but also effectively engender the attention and support of major corporate sponsors. Art museums plan such blockbuster exhibitions as a way of attracting visitors, and often these events are designed to satisfy the tastes of the average visitor with universal appeal and standardized format. Such programs may result in economic success for the organizer but they often fail to provide meaningful opportunity for the public's appreciation of art. As many of the programs offered by art museums become large, spectacular and capital-intensive projects, corporate sponsorship assumes even greater role in the management of these institutions. It is now hard to find an art museum that is sustainable without the support of a business corporation. Attracting corporate sponsors has become a major agenda for art museums, which are now pursuing various strategies to secure greater support from the private sector. The business enterprise has, indeed, become a reliable supporter and source of financing for art museums which are non-profit in nature. On the other hand, they influence the art museums into becoming more entrepreneurial and commercial, leading these institutions to oversee their important educational role. Understanding the commercialism in art museum management can help devise an alternative strategy to cultivating art museums and their practices towards better appreciation and promotion of art.

 

 

목차

Ⅰ. 서론 1

Ⅱ. 예술의 새 환경: 시장과 상업주의
1. 시장과 예술의 트렌드(trend)화 9
2. 글로벌리즘과 예술시장 14
3. 미술관의 상업화 현상과 전략 21

Ⅲ. 자본주의의 표상으로서 미국 미술관의 역사
1. 초기 미술관 설립의 이념적 배경 31
2. 미술관 설립과 자본가의 영향
1) 메트로폴리탄 미술관 설립과 J. P. 모건 35
2) 뉴욕 현대미술관 설립과 록펠러가 40

Ⅳ. 건축 확장과 미술관의 상업화
1. 미술관 건축의 역사와 현재 47
2. 미술관 확장 프로젝트 사례
1) 테이트 모던 신축 59
2) 구겐하임 미술관의

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